Monté SM Test
Satt o läste propparna för Juli och såg då att Monté SM test propparna går över sprint distans. Sm avgörs ju över medeldistans. Finns det en tanke med detta eller är det en ren miss? För min del känns det väldigt ologiskt……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Som jag skrev på FB. Nej, det är ingen miss. Vi vill ha det så och så har det varit i många år. Om vi sedan kallar det SM-test eller inte spelar egentligen ingen roll eftersom det är ett lopp för de bästa, de som kan tänkas kvala till Monté-SM. Eftersom det är tiden som avgör om man kommer med eller inte, så är det rätt onödigt att ha flera olika test på längre distans. Varför slita på hästarna i onödan? Vill man starta på Eskilstuna i monté på medeldistans så finns det ett montélopp på medeldistans den 9 juni istället
Att vi kallar det för Monté-SM-test beror på att det är autostart vilket inte är alltför vanligt i monté nu för tiden.

Jag håller med Tusen; Vad spelar distansen för roll? Syftet med loppet är en chans att kvala in till SM och kunde lika gärna ha kallats för "sista kvalchansen" Hästarna i den här klassen får nästan alltid starta från dryga tillägg i montén.. jag tycker det är sjysst att de för en gångs skull får springa ett kort lopp! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Ok, jag ser vad ni skriver. Jag har inget emot lopptyp eller distans. Men jag anser att det är helt missvisande att kalla det ett SM-Test. För mig är ett SM-Test ett lopp därjag kan testa min häst utifrån så snarlika förhållanden som möjligt gentemot SM. Enligt era resonemang kan man ju kalla vilket lopp som helst SM-test för det har ju uppenbarligen ingen betydelse hur proppen är skriven. Enda likheten med SM som det loppet har är att det är autostart och öppet för alla…….
Skriv gärna sådana här proppar, men kalla det inte SM-test, för det är det inte, lika lite som att ett stayer lopp med autostart skulle vara ett elitloppstest……..
Jerker Klang,
#3 Nu tycker jag faktiskt att du hakar upp dig på småsaker. Är det för att du äntligen har fått en ponny som kan starta i monté eller?
Så här har SM-testerna i monté sett ut i många år, så varför börja gnälla nu?
Allt är lika monté-SM förutom distansen, så varför haka upp sig på den?
Den kortare distansen är för att spara hästarna. Inget annat!

#2 och 4. Jag har ingen montéhäst men oavsett så bör väl ett så kallat SMtest vara likt ett SM. Allt är likt SM förrutom distansen säger ni men det är väl inte det minsta likt SM förutom att det är auto. Det är väl en viss skillnad på 1640 och 2140. Vissa passar bättre på kort andra på längre, det har i allafall jag i åtanke när jag anmäler.
Om jag inte missminner mig så var det 2140 i NMkvalet i fjol och 1640 i finalen. Tycker nog att kval och test ska vara samma propp som i finalerna, annars ändras ju förutsättningarna.

Tycker att distansen har en jävla stor betydelse för inte kör man väl elitloppstesten över 2140 när det är 1609m? Detta ger ju faktiskt dem som är medelsdistansare mindre chans att kvala in på en kort distans bakom bil. Och att du tusen ska hacka på att Jerker äntligen fått en monteponny och att det är därför så kan jag berätta för dig att jag mfl stört oss på detta under några år och även skickat åsikter till st oavsett om vi har monteponny eller ej. Dock stor creed ill arrangemang utav SM test.
Nu har ju Rikard godkänt propparna och om ni vill kvala en ponny på medeldistans är ni välkomna den 9:e juni istället. Fast då är det penninghandicapat montélopp och volt.
Gällande min kommentar kring Jerkers montéponny var den inte ett hån utan mer ett poängterande då man gärna bryr sig mer om saker som man själv är involverad i.
Det är inte enbart EPS som gjort SM-test i monté på kort distans. Även andra klubbar har gjort likadant.
Så om det det stör er att vi kallar det för SM-test (det enda autoloppet i monté i år hittills) så är det beklagligt.
Vi får väl i fortsättningen låta bli att kalla det för SM-test då. Blir det bättre lopp då?

Vilken bana kör monte sm test?🙂

Tycker st borde se över detta med tanke på att förra årets blev inställt med endast 2st anmälda!finns kanske ett skäl,dags att ändra distansen kommande år hoppas jag !
Det finns en anledning till att loppet går över kort distans och det är att detta lopp körs på fredagen på dubbeltravet och för att kvällen ska löpa på bra och det ska bli tid för värmning på banan mellan loppen kör vi korta eller superkorta lopp hela den kvällen. Kan verka lite småsnålt gällande tiden men varje intjänad minut påverkar hela kvällen.
#9 Tror inte distansen har någon roll gällande startande hästar eller inte och hur det ser ut gällande proppar till nästa år har jag ingen aning om. Men om det blir bråk kan jag tänka mig att folk surnar till och så blir det i alla fall inget SM-test i er bemärkelse.
SM-testet är inget uttagningslopp så som t.ex Nordiska. Det är ett test bakom bil. Inget annat. Det är en viss skillnad på uttagninglopp och tester. Så vi kanske kallar loppet för något annat istället om det är lopphuvudet som ställer till med problem för er.
Ett SM-test ska ändå vara ett SM-test, alltså över den distans SM rids på - 2140. Punkt slut, kalla loppet något annat. "Test bakom bil", kanske?

#4 Nu har vi iof hålt på med monté så länge vi har hållt på med ponnytrav. Två av mina barn har även startat i monté-sm men då i kat-A med Lilla Ross Man. Troll Twix, Mercan, Tejas Monljus och Ratatas Raimon har alla startat i monté med hyfsade framgångar.
Givetvis nagelfar man inte proppar i klasser där man inte har häst på samma sätt som när man har en häst i klassen. Det är ju faktiskt tämligen självklart. Då Palle nu ligger i en klass där det börjar bli lite mer problematiskt att hitta vettiga proppar, samt att vi redan från början av denna säsong (alltså innan första start) hade bestämt oss för att satsa på montén i första hand så läser man ju alla dessa proppar extra noga, vilket jag tror att även du gör. Tror inte du läser proppar på alla banor i Sverige där du inte har häst i klassen på samma sätt som proppar där era hästar ev skall starta i.
Jag vet givetvis att monté proppen den 9/6 är på medeldistans.
Nu är iof inte sm-testet ett "kval" till SM, men det är ju ändå ett lopp (oavsett namn) som meriterar till SM. Då det är det enda autoloppet i monté, iaf så här långt, så är det ju ganska intressant för oss som siktar mot SM vilken distans det har. Överlag så funderar man ju mycket över vilka lopp som finns för att på ett bra sätt matcha både häst och ryttare inför detta.
Jerker Klang,

#10 elitloppstesten över 1609m är heller inget kval eller uttagningslopp men det går över elitloppsdistansen iaf! Och jo distansen tror jag kan ha haft betydelse förra året. Men ligger väl i st att gdk proppen som sagt som dem gjort de senaste tre åren,hoppas på en förändring om vi ska ha SM test sen :) Bra idé där döp om det nästa år då "snabbmonte autolopp under dubbelhelgen" Vissa går bättre bakom bil 2140m och andra 1640m då är det ju bäst att man ger chansen åt dem som hävdar sig på SM distansen att få kvala in med bra förutsättningar också,skillnad på om SM varit 1640m.
#13 Jo det var ett uttagningslopp då de två först direktkvalificerade sig till Elitloppet. Så där har du fel.
Jag ska höra med Rikard om vi kan kalla loppet för något annat, så kan vi sen lägga ner den här diskussionen. Att loppets namn ska ha så stor betydelse. Trodde väl aldrig att det skulle bli så mycket bråk för vad en propp kallas.
#8 Sundbyholm 😃

#14 eller ändra distansen……..
Jerker Klang,

om de inte är ett uttagningslopp till SM, varför har vi kallat de "SM-test" i flera år då? tänkte att nån måste väl ha reagerat innan på att de heter så? och OM de nu skulle vara ett uttagningslopp till SM, då tycker jag att distansen ska vara desamma i testen som i riktiga SM :)
#16 Om du läser inlägg #10 får du förklaring på varför vi inte kommer att ändra distansen. Så vi byter namn om vi måste. Medeldistanslopp i monté har vi som sagt redan den 9 juni. Det går bra att kvala till monte-SM även där.
#17 Eftersom man kvalar till SM enbart på tid så har alltså distansen ingen betydelse. Vi har kort distans av flera anledningar. Läs tidigare inlägg.
Och precis som du skriver har det varit SM-tester i monté tidigare , inte bara på Sundbyholm utan även på andra banor, och då har det inte gnällts på distansen i vilket fall. Men vi tar bort rubriken om Rikard också tycker det.
För övrigt får ni väl be era egna klubbar att skriva autolopp i monté på medeldistans. Det är inte en enskild klubbs ansvar eller plikt att skriva en sådan prop.

Jag har i alla år argumenterat i vår klubb för monteproppar över huvud taget men tyvärr varit ganska ensam om det. Hoppas på bättre respons på nya hemabanan nästa år….. Personligen, å jag vet att många håller med, tycker jag det vore bra med ett riktigt Sm -test. Kan ju vara bra för flera ekipage att kunna testa hela 'paketet' både startform och distans i god tid före sm så att man vet vad ekipaget ska slipa på….
Jerker Klang,

#18, är alla SM-test på samma distans för iår?
#20 Förstår inte riktigt vad du menar?
Det finns inga speciella SM- test då man kvalar in på tid och inget annat. Därför kan man kvala in på vilken distans som helst och med vilken startmetod som helst.
SM går den 10 juli på Gotland och jag har inte hittat något speciellt SM-test på någon bana.
Ordet "SM-test" är något som vi och Solvalla även Gotland (i alla fall förr) har haft just för att få till att många snabbhästar skall vara med och kvala efter bil. Säkerligen har fler banor använt det ordet tidigare också utan att man brytt sig om vilken distans loppet gått över.

#21 det finns visst folk som brytt sig och klagat till sptf sen år tillbaka och då skedde inget,nu hoppas vi att när st äntligen tagit över att något kan ske,därför är vi besvikna att det inte gjort det.
#22 Möjligen, men den kritiken borde kanske ha gått till klubbarna i så fall då det på den tiden var ponnyklubbarna som skrev propparna fullt ut.
Nu byter vi namn på vårt montélopp, så är den här diskussionen avslutad, eller hur?