Orent trav
Hej!
Mitt russ har haft problem med traven under en lång tid, därför undrar jag om någon har några bra tips för att träna bort det? 😉
// Lina
Man kan sätta på boots fram ! Eller kan den vara halt !?
Han är inte halt iaf! 😉 Men han har alltid haft problem med orent trav, särskilt på bakbenen. Har prövat boots men det funkar inte riktigt, har galopperar bara mer då!
// Lina
Rider du honom något hemma eller kör du honom? :)
Jag både rider och kör honom regelbundet! :)
// Lina

vi har ett russ som springer orent hela tiden om han inte ligger på (vara stark) man måste få han att ligga på bettet hela tiden för att han ska springa rent:)
Okej, tycker han att det är roligt med träning? :) Jag tänkte mest på att göra en rolig träning för honom. Mycket handlar med ponnysar att hitta en rolig träning. Tycker dom att träningen är tråkigt blir det lätt att dom fuskar med travet. När du kör, kör du långt då eller hur tränat du? :)
Har du provat köra mkt styrkepass tex tuffare backträning, har hjälpt mitt russ mkt sen jag brukar har ut en kiropraktiker med jämna mellanrum så att ryggen är fräsch, även akupunktur får min ibland plus att jag masserar med liniment/arnika efter träningspass och stretchar, detta har gjort susen på mitt russ iaf :)
Kan den ha ont någonstans eller varit skadad förut? Har du kollat upp hästen om inte så skulle jag börja med att gå igenom hela hästen från topp till tå :)

En del ponnyer travar orent istället för att galoppera, det är något man får träna bort. Det är mycket svårare än att ha en galoppglad ponny…
Jobba hästen i form, så den arbetar ordentligt med bakdelen, kör med olika tunga vagnar, jobba i dressyr. Se till att ha häsen ordentligt framme på bettet så är det lättare att parera när det börjar gå orytmiskt.
Precis som # 9 skriver. Träning med tung vagn, eller varför inte släpa på ett stort tungt däck för att träna bakkärran ordentligt. Naturligtvis bara korta stunder varje dag i början, men jag tror att det skall ge resultat, då bär hästen upp sig själv lite bättre och behöver inte "hjälpa till" med småskuttande! Många gånger kan orent trav bero på att hästen inte är ordentligt tränad för att gå så fort som den gör, det gäller att skynda långsamt, alla individer är olika och alla är inte naturtravare!

#0 Jag har sett hästen du undrar över och jag skulle tro att han har ont/ sitter fast någonstans då han även springer och bryter (snett med huvudet).
Jag hade som #8 redan tipsat om, gått igenom honom från topp till tå..
Lycka till!
Ta ut en massör eller naprapat som kan kolla igenom honom. Kan vara en låsning i korset som orsakar det hela, min ponny hade samma problem.
Annars, gamascher bak och benlindor/knä knappor fram i träning. :)