Lilla Elitloppet på söndag
Åh vad härligt med Elitloppshelg! I år svor jag på att se det live för första gången meeeeeeen som vanligt blir mina planer förändrade och nu sitter jag i Paris där jag jobbar och bor.
Men Elitloppet går som vanligt. Russens lopp är spännande i vanlig ordning. Favorit bör vara Tuffing, som vunnit loppet två år i rad, men från förra året vet vi att många hästar i eliten kan och många lär vara formtoppade. Ernst Ronaldo, Thyra Tyrann, Predor och Fantom kan lätt haka på Tuffing, och vi kommer nog få se ett lopp med en segertid under 1.40.
Mitt hjärta håller såklart på underbar Razmus Raid, som här gör sitt första möte mot eliten efter en lite knackig säsongsstart. Men att han har kapacitet vet vi och han går faktiskt som bäst när han får tuffa lopp. För mig känns det som om han håller sig i trav kommer han inte göra bort sig utan kunna ta en bra placering och framför allt trava en bra tid. Segern får nog vänta till nästa år däremot… ;)
Vem tror ni vinner?

Jag håller med om att loppet i år känns mer öppet och spännande än på många år! Flera fina formtoppade hästar kan slåss om segern!
Från spår 1 ser vi fina hingsten Ernst Ronaldo. Det är ett tag sedan han satte sitt rekord under 1.40, men vi vet att farten finns där. Han har endast gjort en start i år och då med nya kusken Madelene Wetterholm. En kusk som på bara en säsong fullständigt blomstrat i körteknik. Trots att ekipaget inte hunnit lära känna varandra så tror jag det krävs mycket press innan de ska släppa ledningen från innerspår.
En favorit är Thyra Tyrann som kan springa otroliga farter när traven stämmer!! Men det är just detta som är hennes gissel. Om hon galopperar så gör hon det stort och tappar mycket mark! Hon är näst snabbast i år men då körd av Camilla Ingerstad. I vagnen sitter nu lillebror Justus. Räcker hans rutin att hålla Thyra i trav så kan detta lopp sluta med en syskonstrid!
De två fuxarna Fantom och Predor är två stabila killar med vägvinnande trav och rutinerade kuskar. Ekipage som har många snabba lopp i bagaget och båda grabbarna är dessutom riktigt travsäkra! Något man absolut vinner på i ett sånt här lopp!
Det vore en absolut bedrift att vinna ett sånt här lopp tre år i rad, men jag måste nog ändå sätta mina pengar på Tuffing. Han har ett utmanande spår men jag skulle nog vilja påstå att Tuffing och Camilla är det mest stabila ekipaget i detta fält. Alltid starka prestationer på imponerande tider och sällan eller aldrig ett felsteg i den flygande snabba traven!
Lycka till allihopa!! Önskar jag kunde vara på plats med kameran!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
1a Tuffing (vinner överlägset om han hittar tidigt till spets)
2a Thyra Tyrann (heja Justus!)
3a Predor (såg bra ut i Elitloppstestet 11e Maj)
Razmus Raid hoppas jag gör ett bra lopp neråt en 1,40 tid för det vet jag att han kan.

1a tuffing
2a thyra tyrann
3a fantom
lycka till alla:)
Tror att Musse är bland dom tre sedan jag såg snabbjobbet i måndags i Dannero med Henrik Svensson i jollen🙂

1:a Tuffing!!
2:a Ernst Ronaldo!!
3:a Fantom!!
#4 Det skräller alltsom oftast i Lilla E. Förra året gick Giganten ett otroligt löp och året innan slog sig Predor in som trea…så man vet aldrig.
Kan man se Elitloppets ponny utgångar i live??

Hur dags går starten?
Shettisarnas har just gått. Resultat ligger uppe. 1. Ramona Mustang 2.09,8g 2. Pomona* 2.11,4 3. Emmeros Fantasia 2.12,1g 4. Angel 2.15,5g 5. Emmeros Imponera 2.15,6*

Stort Grattis till RAmonas seger och även till fina Pomonas 2:a plats :D
Även jättegrattis till övriga prisplacerade verkligen fina tider ni gjort med era ponnyer :D
Så stolt över Amandas och Imponeras placering och nya rekord! !!!! Grattis till alla andra också som är nöjda :-)
Någon som har övriga placeringar och tider?
0. Tremil 2.17,8* 0. Juventus II 2.19,4 d Luffsan 8g
Grattis alla shettiskuskar och -ägare Otroligt vilka fina tider! Det går undan med dessa små ben ändå.
STORT Grattis till alla!! :) Vilka fina tider, och måste ju såklart Grattulera Emmeros Imponera och Tremil till den nya fina rekordet!! :)
Fantastiska TUFFING 1:a, Ernst Ronaldo 2:a!
Grattis Millan & Tuffing!

Grattis Madde o Ernst Ronaldo! :)
Säga vad man vill om loppets tre första ekipage, men dagens prestationer stod i tur och ordning Justus Ingerstad, Zlatan Nick och Fergus för. Alla tre gjorde insaster som var långt, långt över vad många trodde var möjligt. Här är det verkligen plats för ett stort GRATTIS!

Grattis Madde och Ronaldo!!! Vilken prestation!!! ☆☆☆
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

GRattis till alla!!! Väldigt imponerad utav Zlatan Nick och Fergus tider, skit bra!!
Gött att min tippning stämde också,,, magkänslan ;)

Grattis vad duktiga ni är !
STORT Grattis till alla!! :D
Jättejättestort grattis alla till fina placeringar och tider! Såklart extra grattis till Camilla, din Tuffing är verkligen en klass för sig! Det är en jättefin elit vi har och det är underbart att den får visas under självaste Elitloppsdagen! :)
Grattis Camilla och Tuffing ni är bara bäst !
Snyggt och proffsigt kört, Camilla. Grattis!
# 18,20 tack :D
STORT Grattis till Tuffing!!! :) #27 Stort grattis till andraplatsen med Ernst Ronaldo! :) Och såklart ett stort grattis till fina Fantom! :) Fin fina tider! :)
Grattis Camilla! Du och Tuffing är bara bäst!🥳
MVH Kajsa och Florian!
#28 tack :) Camilla, återigen stort grattis till segern!!:)
Tack för alla gratulationen! Kan knappt tro detta själv, han är en riktigt liten Tuffing :)
#31 Måste fråga dig Camilla. Han verkar aldrig ha blivit avelsvärderad. Någon orsak till de? Alltså innan han blev valack.
#32 Nä ingen speciell orsak, han blev kastrerad redan som 1-åring.
#33 Lite synd kan man tycka då då han är rätt fin också (förutom allt annat då😉) Hade gärna sett honom som pappa till några föl. Ägde ni honom då? Eller var det uppfödarna som valde att kastrera honom? Lite besvärligt är det ju att ha hingst hur snälla och trevliga de än är.
#34 Ja det hade varit kul med nån avkomma efter honom. Det va tidigare ägare som valde att kastrera 🙂