Lite funderingar...
Har ni funderat något på hur ponnytravet har förändrats så här långt nu när ST driver det. Har det blivit bättre? Eller sämre? Vad har förändrats som ni märker av?
Eller har ni inte märkt någon skillnad?
Om ni fick lägga förslag på något att ändra eller hålla kvar precis som det är, vad skulle det vara?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag skulle nog avvakta året ut innan jag skulle vilja uttala mig om hur det blivit. Vi har inte kommit så långt in på säsongen ännu. Tror man har en bättre uppfattning längre fram.
Vissa saker har förändrats, det märks, men hur det upplevs tror jag man får vänta med att utvärdera.

Överlåta propparna till klubbarna, så det blir lite mer variation. Det är det enda än så länge från min sida. Det har blivit väldigt svårt att anmäla och propparna är för lika. Sen är det sorgligt att man måste ha ett russ under 2.12 för att köra ett insprängdt
P { margin-bottom: 0.21cm; }
#1 Fundera kan man ju alltid göra…
Själv trodde jag att krockar mellan olika banor inte skulle förekomma, men det har det ju faktiskt redan gjort.
Och sen funderar jag på hur bra samarbetet är mellan klubbar/travsällskap? Just med proppar osv. Propparna är verkligen enformiga, eller är det bara klubbarna där som inte bryr sig om att lägga in förslag??
Jag funderar även på Varför man måste vara med i en ponnytrav klubb? Om man är amatörtränare med körlicens inom stortravet är det helt frivilligt om man vill stödja en amatörklubb eller hästägar förening. Även om du är lärling så är det frivillig.
Finns mycket att fundera på.
~ Anneli ~
Än så länge tycker jag att propparna blivit sämre! Absolut mindre variation på dessa nu! I princip samma proppar varje tävlingsdag, vilket är väldigt frusterande!
Hästar i klassen 2.10-2.15 har haft väldigt dåligt med proppar. OM man inte vill anmäla ut till dryga tillägg!
Jag tycker oxå att man bör titta över loppens distanser! Förut skrevs det i princip varannat lopp kort och vartannat långt… En ponny ska inte behöva gå ut i 2 långa lopp, för oftast så skrivs så ju propparna så att 2 proppar efter varandra är till samma hästar och då kan det bli drygt att få långa lopp för dom.
Låt klubbarna få bestämma propparna och låt klubbarna få bestämma om de vill skriva propparna själva eller om ST ska skriva dessa!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#4 Klubbarna har mycket stora möjligheter att påverka hur propparna ser ut. Men det kräver att klubbarna vill göra detta.
Den största skillnaden hittils är nog faktureringssystemet. Känns bra att slippa hålla på och hantera kontanter på tävlingsplatsen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#5 Du säger att klubbarna har stora möjligheter att påverka. Vad e det då som gör att det ser ut som det gör? Jag pratatde med dom i ÖLPTS styrelse och då fick jag svaret att Rickard inte ville att man ändrade sekunder hit och dit… Så hur tolkar man det?
~ Anneli ~

Jag har väldigt goda erfarenheter av propändringar och är nöjd med korrigeringen av våra proppar. Men vi har också motiverat alla ändringar vi har velat göra.
Än så länge tycker jag att det har varit mer krockar än någonsin i april och maj. Även ponnytravsdelen på ST's sida får en känga, den är svår att hitta på.
Positivt är att betalning och prispengar faktureras.

#6 Anledningen är att klubbarna inte tar chansen att påverka utformningen av propparna utan tycker det är ganska bekvämt att någon annan gör det. Det är ett ganska komplext jobb att bygga upp propparn för en tävlingsdag och därför tror jag många klubbar tycker det är skönt att slippa.
Vill man påverka propparna skall man, tror jag, börja diskusionen om propparna med Rickard i god tid innan det är dax. Att komma dragande med ändringar när propparna är ute på remiss utan att ha en väldigt bra motivering tror jag däremot inte är så framgångsrikt…..
Jerker Klang,

Kan säga att vi är några som inte vill annat än skriva propparna. Jag tror såhär att om propparna skrivs från klubbarna och att man då inte kan se vad dom andra klubbarna har skrivit för proppar så anstränger man sig nog mer att få med dom hästar i sitt upptagningsområde.
#9 Varför gör ni inte det då? Vad är det som hindrar?🤔

#10 för att Rickard inte vill att man ska ändra ett par sekunder upp eller ner :/
#11 Jaha! 🙂 Men varför inte skriva helt annorlunda proppar då istället? För någon sekund hit eller dit kan jag nog förstå att han tycker är onödigt om man inte har väldigt bra argument.
Det finns ju så många olika sätt man kan skriva ut proppar på.😃

#12 Om jag inte fattat saken helt fel så skriver väll ni mycket av era proppar själva?
Jerker Klang,
#13 Ja, det gjorde vi. Fast man får vara ute i mycket god tid. C:a 3-3½ månader i förväg.
#5 När jag kollar propparna så är ju nästintill alla proppar på alla tävlingar likadana…. Det ser verkligen inte ut som någon klubb ändrat!?!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#15 Beror väll i så fall på att man inte bryr sig……
Jerker Klang,

#2 jag var faktist med i ett insprengt lopp förra året där grund tiden var 2,30:)
#17 Förra året ja… Men nu i år e det svårare.
~ Anneli ~
Jag är jättenöjd med propparna i år! Har ett russ med rek. 2.02 och fullt med lopp :)
Vet inte om det är samma ekipagekontrollanter som tidigare men tycker de bör skärpa upp lite, har sett en del som kör med "jympaskor" utan klack, bland annat på elitloppsdagen, finns ju klara regler där i regelmentet så bara att läsa innantill :)
En del kuskar har en ful vana att sitta och köra med ena foten hängades ur fotstöden när de värmer på banan, samt i segerdefileringar, skärpning där tycker jag, det inte bara SER dumt ut det ÄR farligt ur säkerhetssynpunkt, sen finns det många nya kuskar som gärna tar efter och vill se lika tuffa ut…. Bör utdelas varningar till kuskarna på det innan det händer olyckor!!
Propparna är det si och så med men bara att hoppas på att det blir bättre efter hand, lite mer variation är ju kul :)
#20 Man måste inte ha klack när man kör. Bara när man rider. Kolla reglementet igen får du se.😉
"Körsven/ryttare ska vara iförd tävlingsdräkt bestående
av jacka och hjälm i för aktuell körsven/ryttare eller
hästägare registrerade färger samt vita kör-/ridbyxor och
lämplig fotbeklädnad.
Tillämpningsanvisningar:
- Träskor eller sandaler är ej att anse som lämplig fotbeklädnad.
- Lämplig fotbeklädnad för ryttare är ridstövlar eller rid-55
skor med klack och skaft. Ryttare får ej använda sporrar"
För övrigt håller jag med dig.
Angående proppar tycker jag också det blivit sämre. och känner även att om vi ger förslag så får vi inte igenom några av förslagen så varför enst lägga ner tid och energi att göra förslag till proppar.
Förr var det så vad jag vet, kanske har det ändrats? Jag har då alltid läst det som att det är sko med klack även när man kör. Finns de som stoppats att köra i klacklös sko och fått fixa fram annan sko för att få starta! Olika regler på olika banor kanske. I mina ögon ser det iaf slarvigt ut!
#23 Nej, gällande fotbeklädnaden har det inte ändrats. 🙂Däremot vet jag att vissa ekipagekontrollanter inte själva läst reglementet ordentligt eller bestämt sig för att tolka reglerna annorlunda genom att anse att det krävs klack (vilket aldrig stått någonstans)
Tycker det är lite synd att det nästan inte finns några proppar för "långsammare russ" Har ett russ som går på ca. 2.49 och eftersom att det flesta loppen är på 2.35. Så är det ju bara inte schyst mot hästen att anmäla till ett sånt lopp. Vill absolut inte beklaga mej för många andra hästar får ju nytta av de "nya" propparna men man kanske kunde hitta en lösning på det så att de "långsamma russen" skulle ha några passande proppar. Annars tycker jag att allt nästan har blivit bättre , men det är ju lite tråkigt att man inte kan se vilka banor kuskar/tränare/hästar kommer ifrån. De var allt jag ville ha sagt:) :D
Jag hoppas på att vi kan få till lite riktigt långsamma proppar på Sundbyholm i höst. Skulle det hjälpa?
#26 Bor i mellan kalmar och Tingsryd så det blir nog lite för långt. Får hoppas på att det blir mer variation , då blir det ju också lite roligare kan jag faktiskt tycka.