Ang. Årets Proppar!
Hejsan Igen!
Jag vill bara säga till alla er som skrivit ut årets proppar att jag inte menade något personligt emot er, eller försöka säga att ni är dåliga på att skriva proppar. Har hört ifrån vissa delar att de trott jag menat så. Men så är det inte. Jag hoppas ni förstår de. Jag öppnade denna diskussion för att få en uppfattning om hur just ni tycker o tänker o på det viset kanske ponnytravet kan utvecklas på rätt väg.
/Lina

Är helt nöjd med alla proppar, visserligen står mina hästar bra till i " pengalopp " men det ligger hård träning bakom deras snabbhet. Är rätt trött på alla som klagar på att deras hästar står dåligt till.
#1, mina hästar tränas 5 gånger veckan, halva sommaren (då jag hade 3 hästar i träning åkte jag till stallet klockan 11 på förmiddagen och kom hem klockan 8 på kvällen. Har verkligen inte gjort ett skit annat än att hållt på med hästarna i sommar på dagarna!
Nu står jag "bara" med 2 hästar, men en tredje är på väg, så mina dagar är kortare.
Så ja, jag kan säja att jag tränar mina hästar hårt också. Just idag har hästarna vila, dels ör deras egna skull och även för min egna.
Men mina hästar står verkligen inte bättre till i penninghandicap för att jag tränar dom! Hästarna står lika dåligt till, även om jag så skulle kört dom 30 gånger veckan.
Och jag tycker för övrigt fortfarande att penning är skit.
Jag tycker också att penning är skit

Jepp! tycker verkligen också att penning är rent skit
Håller med… Penninng är skit!

Och inte tror jag att det hjälper med att skriva att "penning är skit" i flertalet trådar på en internet-sajt.
#6, tyvärr inte.

Jag tycker också det är fruktansvärt dåligt med penninghnc. Om det är en propp med upp till 2.500 så kanske min har sprungit in 1.700 kr och får tilläg medans en annan ponny har tjänat 800 kr och går tio sekunder fortare och står på start. Jag förstår inte de nya resonerade propparna… det måste ju vara fruktansvärt mycket sämre att göra såhär?
Nej, tillbaka med tidloppen igen då det var MYCKET lättare och rättvisare och köra!!

#6 Det verkar inte vara NÅGOT som hjälper… :(
SPTF styrelse lyssnar tyvärr inte på OSS ungdomar, hur Vi än bär oss åt TYVÄRR!!!

#9 ändå är det oss det handlar om.. för att vi skall kunna ha kul. men det blir ju inte så roligt om det blir så orättvist i loppen tyvärr. Fast just för tillfället är det väl bara att bita ihop och försöka starta i de lopp som går….vilket inte är många..

#10 Det kanske därför det blir så MÅNGA INSTÄLLDA lopp och tävlingsdagar, man vågar helt enkelt inte anmäla….
Kommer inte hästarna ut till start blir det ingen utveckling på varken Hästarna eller kuskarna, Vart är ponnytravet påväg?
Vill inte SPTF att ponnytravet ska UTVECKLAS, För tillfället bli det alltmer INVECKLAT!

#11 ja, det kan man verkligen fråga sig. Min häst har inte sprungit in en krona än eftersom han är ostartad. Det enda jag hittade var på årjäng denna månaden och då var det ett lopp med högst 2.500 kr. Bara det att jag har hört vilka som ska anmäla och då går de ponnyerna runt 2.15 och min på ca 2.35. Man blir inte sugen på och starta i det loppet men vad ska man göra?
Fanns fina proppar med tidhnc. på solvalla. men det blir jättelångt att åka för en annan som bor på andra sidan av sverige tyvärr…
Årets proppar har varit gynnsamma mot våra hästar. De har fått starta i princip där vi har planerat. De har startat i såväl penning- som rekordhcp och varken den ena eller den andra varianten har varit "skit". Det har mestadels varit bra och jämna lopp.
F.ö. Hur ofta eller hur mycket man tränar sina hästar är inte avgörande för om de blir bra eller inte! Inte heller hur mycket man tycker om sina hästar. Eller för den delen, hur snälla de är.
Det är samma förhållande i alla idrotter. Det som avgör är kvaliteten på träningen, och tränarens känsla för det han/hon håller på med.

#13 Man kan ha en bra häst som står illa till i pengahandikapp?
#14 Hur menar du?

#15 F.ö. Hur ofta eller hur mycket man tränar sina hästar är inte avgörande för om de blir bra eller inte.
Man kan ha tränat aldeles rätt och har en bra häst men som står illa till i penghandikappen ändå? Antog att inlägget hade någoting att göra med inlägg #1 och #2. Kanske inte gjorde det. Fel av mig!
Hur ska något kreativt komma ut om man bara talar om vad man tycker är fel t.ex. att penning är dåligt?
Det är väl bättre att man istället tar reda på vilka regler som gäller och därifrån jobbar fram egna förslag och/eller ideer i detta fall gällde det proppar. Då kan man visa hur bra ideer ska se ut.
Då kan det bli utveckling.
Är det reglerna man tycker är fel då får man lov att skriva motioner., delta på möten m.m. där man kan påverka.
#17 Alltså tycker du själv att penninghcp har fungerat iår? Hur många tävlingar har inte blivit inställda pga för få anmälningar? När t o m Solvalla ställer in sin heldag, så e det ngt allvarligt fel, man har ju knappt kommit med i loppen om man anmält till valla liksom.
Har du några förslag och ideer på hur bra penningproppar kan göras? så att det blir ett JÄMNT lopp?? hästar som har 10sek snabbare än andra kan hamna före i ett penninghcp, det är inte särskilt kul att starta i ett sådant lopp när man vet att man ändå inte har någon chans, både häst och kusk får dåligt självförtroende om de aldrig får vara framme o strida för en seger eller en bra placering.. Medan i rekordhcp kan man välja om man vill ha mycket tillägg, lite tillägg eller att stå på start, för där är det redan uträknat att om alla går sin tid så ska dom va jämte varandra över mållinjen, nu vet ju alla att det inte är så men alla har en större chans att vinna eller blir placerad efter som man har de snabbare hästarna bakom sig. I nollopp är det helt klart att det finns snabba hästar , men när dom har gått något lopp så har dem en bra tid och går snabbt upp i klasserna, de kanske inte startar bland de hästarna som va med i samma lopp en gång till, och ju snabbare hästarna går desto tuffare motstånd får de! och då får de lite långsammare plats i rutan och kan strida om en seger.
Det är inte lätt att framföra något till SPTF när dom inte lyssnar på oss travkuskar, de lyssnar ju inte ens på vad klubbarna har att säga. När SPTF går bakom ryggen på ponnytravsverige så har det gått för långt, som tur väl var agerade klubbarna och vi fick åter igen ha rekordhcp, jag hoppas verkligen att de lyssnar på oss ungdomar denna gång då vi återvänder till Arlanda och har ungdomsting, repskapsmöte m.m…
Förr i tiden var det mycket roligare, man tog inte ponnytravet på så stort allvar med regler ändringar och sånt, och jag lovar; ponnytravet utvecklas verkligen inte om vi ska fortsätta med så mycket pengahcp som vi e påtvingade att ha idag. Utan klubbarna måste själva få bestämma om man vill köra pengahcp, rekordlopp eller blandat. Som det var förr i tiden!

#18, dom som har varit smartast har fått MÅNGA anmälda, t. ex. Östersund.
Inte alla tycker att penning är "skit " iallafall ! Se på Östersunds dubbeltrav t.ex. Dom fick 540 anm. tror jag det var , och fick tvångstryka en massa hästar ! Dom hade både penning och tid, och nästan alla loppen var fulla.
Östersunds dubbeltrav är det alltid mycket anmälningar till!

#21 Märkte det ;P
#19 Kanske e skillnad på ett dubbeltrav där det alltid e mycket hästar med, men om du kollar på startlistor o resultatlistor dit så är det ganska ojämna löp…Tänker mest då på penninghcp:n
Östersunds dubbeltrav blir för övrigt klart mycket jämnare med rekordhanicapen tycker jag. SMART drag av Österund att ha rekord ena dagen!
När en ponny alltid tvingas gå på max = sitt rekord för att kunna vara med där framme kan inte jag tycka att det heller är rättvist.men det är så grundlagarna fungerar.
Det har vid vissa tävlingar fått ställas in fler tidsproppar än pengaproppar,b.l.a Gävle 6/5, så det är nog inte enda anledningen.
En del ponnyer som tjänat mer pengar än var deras rekord räcker till har det svårare i penga propp men dessa kan ju välja tids propparna.
En ponny som tjänat lite och har ett snabbare rekord än vad den klarar av kan gå ut i penga proppar.
Men hur gör man med den ponny som tjänat pengar och sprungit på sig ett rekord som den inte kommer ner till riktigt av olika anledningar. Vad ska denna ponny få för proppar.
Om vi ska ta hänsyn till allt detta hur skriver man då proppar till en tävlingdag så att så många som möjligt ska anmäla och vara nöjda??
På förbundsstämman redovisar alla klubbar sina åsikter genom valda representanter. Alla motioner röstades det om. Alla motioner var i förväg utsända till klubbarna. Det är bara att hoppas att alla klubbar har medlemsmöten och där tar upp hur de ska agera framöver.Så att styrelsen vet vad deras medlemmar vill. Men då krävs det också att man kommer till medlemsmötena när man blir kallad. I vår klubb är dessutom alla våra medlemmar välkomna på styrelsemötena.

#25 det är faktiskt så att en del hästar inte alls gå sina rekord för att vinna det beror ju på motståndet och om hästen är i form men penning lopp är lite mer fördel de som tjänat lite men sprungit fort så enligt mig så tycker jag att en tävlingsdag skall innehålla blandat med penning lopp och tid lopp så kan ju alla få vad de vill :)
Men hurru "Ponny"..
Tycker du att det är FEL att bästa ponnyn vinner? Det vill säja den som går närmast sitt rekord, eller sänker? Är det FEL att den vinner då?
Jag tycker absolut inte det….
Ibland ser man exempel på hur hästar sänker flera sekunder men bara kommer 5:a medans segraren i loppet gick sådär 5 sekunder över sitt rekord. Hur jämt är det?
Ett exempel är på Östersund i helgen.. En ponny gick 11 sekunder över sitt rekord och vann, medans en annan ponny sänkte 8 sekunder och "bara" kom 3:a.
#26 Ja visst är det så men om dessa då vinner något lopp så hanmar de snabbt på rätt ''nivå'' även i penga propparna.
Nog är det många rekord sänkningar i tids propparn bland de främsta.
#26 Håller med, i ett rekordhcplopp behöver man kanske inte gå sitt rekord för att har chans till seger, det beror ju helt och håller på hur fort loppet går, medan i penning, där vet man nästan att den snabbaste vinner om den då inte blir diskad. Men i de penninglopp jag har sett iår, har i stort sett de snabbaste vunnit.
Jag tycker inte att SPTF kan bestämma vad vi ska ha för proppar, för i alla dessa år så har klubbarna själva fått bestämma om man vill köra rek, penning eller blandat och det har funkat alldeles utmärkt tills nu då vi helt plötsligt måste ha bestämda procent på rek o penninghcp.
och visst det har varit rekordlopp som har blivit inställda men jag tror ändå att fler penninghcplopp har blivit inställda! Man måste ju se vilka hästar klubben har, va dom har i rek och vad utomstående hästar som brukar komma dit har för rekord. och göra propparna efter dessa hästar.
Ibland kan loppen t o m bli inställda pga att man krockar me andra banor i närheten…
Vad som är rättvist för den ena är orättvist för den andra.Det är ju olika ponnyer som gynnas av de olika propositonerna. Svårast är att pussla ihop de olika propparna såatt det finns ponnyer till alla propparna.
Om vi accepterar båda systemen så kan alla få välja.
Man behöver inte tycka att allt är dåligt bara för att det inte passar mig just den dagen. Som det är idag skall minst 50 % vara penga proppar då är ju resten kanske tid. Förhoppningsvis är det då så att jag får någon propp som passar mig.
Ta gärna och sätt er ner och prova skriv ihop proppar till en säsong, med de regler vi har idag. Utgå från er klubbs alla ponnyer och se vad som kan finnas i när regionen.Alltid är det någon som hamnar i kläm.
Äveen ett rekord lopp kan en ponny springa nytt rekord och vara oplacerad även där
Är kanske fel ute nu men(det har väl till och med hänt att svenska rekord satts på detta vis men inte uppmärksammats direkt p.g.a att denne ponny inte vann.)
Mest rättvist är väl i sådana fall auto loppen där vinner alltid loppets snabbaste ponny.
#31, men om den sänker i ett rekordhandicaplopp har den helt enkelt blivit slagna av bättre hästar! Och det tycker inte jag är fel på något sätt.
#30 varför har vi inte som vi hade det innan då ? där klubbarna själva fick välja om man ville köra med rekord eller pengar..det är ju självklart att man kollar vad sina klubbhästar har för rekord o de som bor i samma region, klart att ngt lopp blir inställt på en tvlsdag, man kanske väljer att åka till en annan bana eller så kanske man inte e hemma. det är inte många banor som får alla loppen, ngt kommer att bli inställt…så e d bara…

Kan säga att loppet idag på skellefteå var grymt orättvist :s Advocat stod bakom en häst som sprang 36 !?
men han höll ändå på att slå honom om inte banan varit så jävla DÅLIG
PENNING SUUUUGER!!!!!!
# 33 Det är ungefär vad vår klubb röstat för på medlemsmötena, jag hoppas (och tror) att fler klubbar gjort på samma vis, gett medlemmarna möjlighet att rösta, men det krävs då att man är närvarande på dessa möten.
Regelverk och direktiv kommer från SPTF, men det är ju vi som är SPTS -genom våra valda representanter. Är man missnöjd måste man välja nya representanter, kanske kunna tänka sig själv att ställa upp. eller skriva motioner som föreslår de förändringar som man vill ha.

Om man tittar på marioteten på de flesta ponnytravkuskar i svearikes land så vill dem ju rekordhnc. istället för pengahnc. Kolla på Årjäng startlistor lopp 11. Ekbackens rasmus har det ju inte direkt lätt lopp! står sist och har 2.23 i rekord med hästar som har 2.15 i rekord framför sig! nä, det tycker jag verkligen inte är rättvist…

Åbys proppskrivare typ ogillar oss, bara för att dom inte fick köpa mitt russ. Så nu skriver dom inga proppar för honom;E
Skriv motioner om propparna till nästa stämma om hur ni vill ha det. Så får era repr. från klubben ta dem med sig.
Hur många motioner skrev om det här mot penninghandicap?
VÄLDIGT många om jag inte minns fel . Och de röstades ju igenom!
Så att börja gnälla "skriv motioner" å bla bla bla.. Det är ju det vi gör!
Ja det var ju tacksamt att få sitt tips uppfattat som gnäll men det är faktiskt bara motioner som hjälper. Sen att det röstas om det och att res. inte alltid blir vad man önskar är bara beklagligt.
Det enda man kan hoppas på är att de ansvariga ser till res. av hur det har sett ut under året och förhoppningsvis blir det en ändring ang. de olika hcp:en.
Sptf's styrelse och Stc sket ju fullständigt i våra motioner å allt, när dom tog beslutet om att inte ha kvar erkordhandicapen 2008. Så jag tror seriöst inte dom lyssnar allt för mycket…… Hur många motioner vi än skriver…..

Med rekord handicap kan hela Sverige möta varandra på lika villkor med penning blir det orättvist om jag med mitt russ åker till mellan sverige och tävlar så kommer jag inte ha en chans just för att många gotlandshästar tjänat mycket mer mot vad de har för rek. Mitt russ har nästan sprungit in 5000 och har rekord 2,16 det blir ju inga roliga penning lopp för henne på t.ex solvalla och andra banor det är säkert samma med t.ex Norrlandshästarna…
Sptf lyssnar inte alls! Jag ogillar dom mycket kan jag säga..men jag är ju mer emot 16-års regeln än penning hcp. Spelar ju ingen roll att vi skriver motioner de lyssnaar IAF inte!
#41 Då tycker jag att du ska uppdatera dig om vad som faktiskt beslutades på förbundsstämman 2007.
#41 Nej Amandah du har fel när du skriver att SPTF och STC inte bryr sig i motionerna som vi skriver. Det är inte STC och SPTF styrelse som röstar, det är våra klubbar/representanter i Förbundsstämman som har röstat. Det innebär att det som du, och flera till här, tycker borde ha röstats fram, tyckte inte resten av Sveriges ponnytrav. För majoriteten röstade ju emot…
Ja, förbundsstämman röstade ner SPTF's "beslut". MYCKET BRA, tycker jag, och det bevisade även vad vi ute i landet tycker!

Men, även om ALLA på hela den här sida skulle skicka var sitt mejl till dom, så skulle dom sälkert inte bry sej, kaaaaaaaanske skulle dom menmen
#46 Ja men då finns det ju inget att klaga på. För då är det ju röstat som vi/klubbarna i majoritet vill ha det. Eller?
Att skriva nya motioner till förbundsstämman ang. om vi ska ha rekordhcp eller någon annan variant, vad är det för tanke bakom det då? Förra förbundsstämman röstade ju igenom en motion ang. detta som räcker över 2007 och 2008. Ska vi ändra igen, och skita i att klubbarna har röstat på ett förslag för två år framåt. Tycker detta är rena kalabaliken. Man uppmanas att skicka in motioner, det röstas om detta, för att i nästa sekund röstas raka motsatsen. Hallå, är det ingen mer än jag som tycker det är konstigt. Ska vi verkligen rösta nytt om samma sak år ut och år in? Det beror bara på vilka vi skickar dit, till förbundsstämman, vad dom just det året tycker. Då ändras allt igen.
De representanter som är valda av klubben och som åker till stämman röstar väl förhoppningsvis inte emot klubbens beslut över vilka motioner som är bifallna eller avslagna av styrelsen? I så fall är ngt snett.
#49 Det går alltid rykten om att det är representanternas egna åsikter som det röstas om. Men det är ju lätt att kolla egentligen.
Jag startar en ny tråd för det som heter "Förbundsstämmans representanter" 

- Det gnälls mycket på SPTF's styrelse. Men observera att det var klubbarna som röstade om motionerna - inte styrelsen
- När man klagar på SPTF's styrelse så kan man ju fråga sig varför den inte blivit utbytt. På förbundsstämman i våras kom många olika namnförslag upp. Men ändå röstade majoriteten på att den "gamla" styrelsen skulle sitta kvar! (så när som på några små ändringar bland supleanterna)
- Jag tycker inte att man ska låsa sig efter antingen penning- eller rekordhcp. Varför inte ha båda? eller allt? Om man inte sätter några begränsningar så blir det lättare att skriva proppar som passar alla!! (Missförstå mig rätt; proppar inom rimliga gränser så klart. Man kan inte göra huuur som helst..)
- Aneldningen till inställda tävlingsdagar/lopp diskuteras flitigt och många tror på "dåliga proppar" som huvudorsak. Men jag tycket det sett tomt ut över allt på tävlingarna. Hur många av de tävlingsberättigade hästarna och kuskarna har egentligen löst licens för 2007?? Alla ston kan väl inte gå med föl?!? Kan det vara så att dagens osämja inom ponnytravet faktiskt bidrar till att man inte längre vill tävla?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag tycker att man borde stänga penningpropparna efter annat än bara pengar! Det blir orättvist för den lite långsammare ponnyn med ett par tusen att få tillägg på en 3-åring som debuterat på 2.15 med 600:- i bagaget. Kanske sätta in en gräns på minst 3 starter? Eller 2.10 & sämre, 20m vid varje tusen (som Gävle provade på).

#52 jag tycker att dina ideer på att stänga loppen så som du beskrev låter bra :)
Det går ju att skriva ex. för kat. B 2.30 och sämre, 20 tillägg vvv 500 kr. Då stänger du ju ute snabbare. Men ändå så distanseras dom efter pengar.
#54 Din propp låter bra - i teorin - men hur många hästar får du ut till start i den?????? Ett stort problem med att stänga propparna är att du får färre antal hästar som kan starta ut i loppen, i rekordhandicap kan man anmäla ut så länge man tror att hästen kan knapra in tillägget.

ja det låter bra…