Vaggeryd 9/6
Välkomna till ännu en ponnytravheldag på härliga Vaggeryd !
Vi kommer under detta året att "fira" den fina utmärkelsen -Årets Ponnytravklubb 2012- med mycket priser och "överraskningar" 🙂!
Två lopp som bär Årets Ponnytravklubb 2012 på täcke o hpr 🙂! Brizy Cup, Wiromin, Sydsvenska Monte´cupen (alla i båda kategorierna).
I alla lopp delas hpr ut till 1 - 3.
I kat.A delas även hpr från "valfritt" bord ut till alla prisplacerade !
Inskrivningspresent, tröstpris gör att ingen går tomhänt från JVP:s tävlingsdag.
Anmälningarna ramlar in. Den första kom redan 19e maj 😃! Långväga gäster har också anmält både ponnyer och övernattning!
Nu hoppas vi på att många fler vill komma till oss och tävla!
Har ni frågor osv angående om anmälningar kommit fram osv så kontakta Anna, zingoallaa@yahoo.se 0738133888 övriga frågor kan ni ställa till oss andra i styrelsen som ni hittar kontaktuppgifter till på www.vaggerydstravet.se sen ponnytrav sen styrelsen.
Hoppas nu vi ses den 9e juni på Vaggeryd 🙂!
P.S glömde berätta att vi fått en ny stor, fin defileringsvolt utanför banan, in och utfart på samma ställe i breddad grind.D.S
Vi kommer med två :) ska bli kul att åka till Vaggeryd igen. Trevlig bana! :)
Jag kommer nog dit som "hästskötare". Senast vi sågs pratade vi om att jag skulle följa dem till Vaggeryd.

Vi kommer med 2
Vi kommer också, men ännu oklart vilka som får den äran att följa med.😃☀️

glöm inte anmäla nu:-)
prop 8 är 1640
Har anmält två av våra nu! :)
Vi kommer med 2 shettisar och ett russ :) Första gången vi tävlar på Vaggeryd. :)
Kolla gärna in min blogg! http://www.nattstad.se/alexandralennstrom
Snälla anmäl nu ut till shettismontén. 🙂
Vad roligt att läsa denna tråd 🙂!
Gamla som nya….ni e´så välkomna allihopa 🙂!
#8 😃!
Tycker som #8!😛😎
Jag kommer med 1 shettis och så ska jag rida moté på allgunens Axa och mys ärtan! ska bli jätte roligt!

båda monte loppen blir av hittilss :-)
#12 åh vad kul 😃
#12 Yey! 😛😃
#12 JAAA🎈🏆😃😉

blir en kanon dag med många spännande lopp..endast prop 8 som blir inställt
tyvärr kommer inte listoran förräns ikväll då jag ska iväg med stor häst
mvh anna
#16 Vad skoj med så många lopp och nu får vi vänta med ännu mer spänning på listorna 🙂
inväntar startlistorna :) blir första gången jag besöker vaggeryd :)
#19 Samma här. :-)
Kul med långväga gästar😃 Vi ses på söndag Malin😃
när släpps listorna?
När kommer startlistorna?🙂
Vi får nog vänta till imorgon, inga listor på Kanal75 ännu 🙂

listerna finns ute om 5 min
lopp 1 starta kl 12
15 min vid varje lopp paus efter lopp 15 min
paus efter lopp 9 15 min
kvalen går sist
lopp 3 så står zirca pä fel distans ska stå på 1740 rickard ändra imon:-)
godnatt
#26 så himla kul med så många och fina lopp!! Ses på söndag :)
#27 har du hittat listorna?? jag hittar inga :(
#28 Kanal75 så snart ute på ST! 🙂
#29 ok :) kommer dom ut även mitt i natten? :)
Kom inga listor så får sova istället. :(
inga listor än :(
Listor från kanal 75
Stort Tack till er som tagit emot anmälningar och gjort listorna till JVP:s tävling! Ni är guld värda 🌺!
Tack även till JVP:s supersnaba webmaster 🌺 Ni har väl sett den nya hemsidan? www.vaggerydstravet.se?
Är det någon som vet hur pauser och så kommer ligga? såga att någon skrivit det förut men jag förstod inte riktig.
listerna finns ute om 5 min
lopp 1 starta kl 12
15 min vid varje lopp paus efter lopp 15 min
paus efter lopp 9 15 min
förstår att det är paus efter lopp 9 men 15 min vid varje lopp och paus efter lopp 15 min förstod jag inte 🤔
Ser ut att bli spännande lopp :D Skall vi spännande att se, nu håller vi tummarna för kanon fint väder och lycka till alla på söndag :) Kommer finnas att beställa foton m,m från www.matildafoto.fotoexpress.se sedan ;)
# 36 Första start kl. 12.00, 12.15. 12.30 osv…….en extra kvart efter lopp 4 lr 5 (är ej säker just nu) sen en extra kvart efter lopp 9 🙂!
Samling till defilering 5 min före start.

36# ha ha nä lite luddigt skrivit det är fast tider på loppen så det är en kvart mellan varje lopp sen är det en extra kvar efter lopp 5 och efter lopp 9 så funtionärerna hinner äta å så:-) hoppas jag förklarde det lite bättre nu
Då det är stor skogsmässa ELMIA WOOD i närhet till travbaneanläggningen kan det va ett tips att vara ute i god tid då bilköerna kan bli/vara långa….!
En fråga.
I infon som finns på ST står det att det är värmning på stora banan mellan loppen.
Men hur har ni tänkt att ponnysarna ska hinna värma OM det bara är 15 minuter mellan loppen?
Brukar ju alltid vara 20 minuter mellan loppen.
Jag som trodde vår ponny skulle få vila lite drygt 1 timme mellan loppen iom att hon går ut i lopp 1 och lopp 5. Men nu blir det precis 1 timme!!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#41 Första start går 12.00 och tar ca 5 minuter att köra. Så fort alla ekipage är i mål får värmningsekipage ut på banan. Där får det värmas tills nästa lopps defilering går.
Det finns ju även andra fina värmningsalternativ 🙂!
Vi har provat lite olika tidsmellanrum och kommit fram till att 15min mellan lopp plus ett par lite längre tidsmellanrum (15 min extra) har fungerat kanon med detta antal lopp/startande.
Självklart tar vi gärna emot synpunkter från ER aktiva 🙂!
Hoppas ni får en bra dag hos oss, Ni är hjärtligt välkomna 🙂!

#42 Nu startar jag iof inte på Vaggeryd denna gång men har ju startat runt omkring i Sverige de senaste 10 åren, både med enstaka häst och häst i "varje lopp".
Min erfarenhet är att "tre lopp i timmen" är en ganska bra tumregel, dvs 20 minuter från start till start. Det brukar i slutändan ofta bli så ändå. 4 lopp i timmen brukar nästan alltid innebära förseningar efter ett par tre lopp…… Blir det några omstarter, vilket det nästan alltid blir, rasar tidsschemat…..
Men en sak som jag uppskattar väldigt mycket numera när jag oftast bara har en eller max två hästar till start är fasta starttider för loppen, blir så mycket lättare att planera…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#43 Å andra sidan har vi startat på Vaggeryd ett flertal gånger och upplevt att deras metod att köra 4 lopp i timmen funkar, då de sällan eller aldrig har förseningar.
Sen kan jag hålla med om att det är tufft för hästarna att gå lopp 1 och 5.
Ser i vilket fall fram emot en tävlingsdag på Vaggeryd med många välfyllda och spännande lopp :)
#42 Om nu ponnytravet ska efterlikna stortravet så ska väl loppen köras var 20 minut! Av alla banor jag varit så så är Vaggeryd den ENDA som inte har start var 20 minut! Även banor som inte har värmning mellan loppen kör starter var 20 minut!
och har man då en häst som startar i både lopp 1 och 5 och bara 15 minuter mellan starterna så är det väldigt tajt! Hade det varit 20 minuter mellan loppen hade hennes start varit 13.20, med era 15 minuter så får hon alltså starta 20 minuter tidigare (vilket iof är 1 timme men jag tycker allt att hästarna bör få mer än 1 timme mellan loppen!!)!
Och varför går inte den informationen ut i PM:et??? Hur ska man då kunna beräkna sin start????
~Sandra~
#42 Och förresten så får INTE vår häst starta kl 13.00! Det ska gå 1 timme EFTER att hon gått i mål! ja, då är erat tidschema redan förstört innan ens tävlingen börjat!
~Sandra~
Jag har också bara bra erfarenheter av Vaggeryd. 😃
Vet flera banor där hästarna fått gå ut med en timme mellan starterna. Tror faktiskt att det är så enl. reglementet, alltså en timme mellan starterna. 🤔
I alla fall hoppas jag att vi får en bra dag.😎☀️
Väl mött alla glada kuskar och ryttare, mammor och pappor.
🙂🙂🏆🙂☀️🙂🙂🏆😎😇
// Sanna

det vad hiskeligen vad stallnysäter var på krigsstigen.
vi kan ta och köra lopp 1-5 var 20 min så får du din vila…det är väl ingen som säger att man kan hålla på starten så din häst få vila:-)
hopps ni får en trevlig dag på Vaggeryd alla som kommer:-)
ekbacka tack så jätte mycket för alla positiva ord.
#48 rätt ska vara rätt! 1 timme måste gå mellan målgång till nästa start! Nu är det inte bara våran häst som startar i lopp 1 o 5…. Och NEJ jag är inte på krigsstigen!
~Sandra~
Äh, bara hästen får en timmas vila minst från det att den gått i mål till att den startar är jag nöjd! Ska bli kul att komma till Vaggeryd.. :-)

42 Och förresten så får INTE vår häst starta kl 13.00! Det ska gå 1 timme EFTER att hon gått i mål! ja, då är erat tidschema redan förstört innan ens tävlingen börjat!
~Sandra~
och vad tycker du det är?? självklart ser vi till att ALLA hästar får en timme mellan starterna jag ber så hemskt mycket om ursäkt om att detta blivit lite fel.

#50 Självklart ska den få det:-)
Jätte kul hoppas ni få en underbar dag på Vaggeryd:-) banan är riktigt fin:-)
I tävlingsreglementet § 17 tillämplingsanvisningar står det att det måste vara minst en timme mellan starterna. 😃
Ses på söndag🙂
# 45 Tråkigt att läsa på PTIF o facebook över ditt missnöje etc ang start på Vg. Klart o tydligt i PM:et står tel.nr till tävlingsansvarig som du kunde kontaktat för att rätta till ev. fel!
Du skriver att Vg är den enda bana du varit på som ej har 20 min mellan loppen. Det är möjligt, jag vet inte vilka banor du varit på men kolla gärna tävlingskalender så ser du många alternativ.
Informationen som går ut i PM:et är efter en given mall som arrangören fyller i.
Angående starttid så kan man läsa i Tillämpningsanvisningar & 17 att det skall vara minst en timma mellan starterna. Tolkningsfråga….!? Din ponny startar 12.00 och 13.oo vilket är en timme mellan starterna.
Har jag/vi tolkat tillämpningsanvisningarna fel så rättar vi givetvis till det å det snaraste. Jag kommer att gå grundligt till "botten" med den tolkningsfrågan.
# 46 tidsschemat är inte redan förstört pga det. Det enda lopp som "drabbas" är isf lopp 5. Efter lopp 5 har vi en extra 15minutare för att bla rätta till ev. förseningar samt ge funktionärerna en möjlighet att gå på toa, fika osv.
# 50 du o din ponny är så välkomna till Vg 🙂!
# 51 Vad har du att be om ursäkt för? Du med Medarbetare har följt tillämpningsanvisningarna, gjort ännu ett utmärkt jobb med att göra startlistor osv…..Be inte om ursäkt för något du/ni gjort med bravur 🙂!
# 47 Vilken härlig inställning ! Tack för berömmet och välkomna ni också till oss på Vg 🙂!
Vi är många i JVP som gjort och kommer att göra vårt allra bästa för att ni som tävlande tillsammans med alla andra kommer att få en bra dag och fina tävlingar hos oss på Vaggerydstravet 🙂!
Det blir nog en bra dag med tanke på hur fina loppen ser ut på förhand. Ser ut att bli en mängd med spännande lopp :-)

Vi har också tävlat på Vaggeryd flera gånger och har också bara goda erfarenheter , och man hinner verkligen värma mm ,.
Sen är de ju som övriga skriver 1 timme from start till start …..
#44 hahaha…vilken kul diskussion det blev av detta med startintervallerna! :) Vi har varit på flera banor där det blivit lite tight med vilan, minns särskilt ett lopp där vår Harley super Nova gick ut efter endast 55 min, stall nysäter tyckte vi skulle protestera, jag tyckte "äsch, so what, hästen kan inte klockan!" Vältränad tog hon en dubbelseger den dagen!!:) Det drar alltid iväg på nåt sätt, så hästen ska få sin timmes vila! Vi vill ju att alla ska vara nöjda på vaggeryd, vi jobbar så hårt vi kan för detta! :) Så är det ju även i loppen…ge o ta, ibland kommer man "undan" med 4 galopper, o ibland blir man diskad på 2… Själv har jag lärt mina barn att "domaren dömmer", gör ditt bästa, ta straffet om du gjort fel, vi kör för att det är kul eller hur!! :D
# 45 lopp 1-5 X 15 minuter blir i min värld 1 timme o 15 minuter från defilering till start ( där kan jag ju räknat fel…) Har massvis med gånger startat samma häst i lopp 1 och 4 ( där inte ens tidsangivelse funnits! ) Och det har funkat det också! Fast man kanske dessutom gjort 5 starter samma dag o ska värma emellan…! Men då har vi föräldrar, kompisar mm hjälpt till o värma hästarna! Minns en incident på en bana, där en förtvivlad tjej inte trodde hon kunde starta pga att hon loppet innan var tvungen att fånga in "lös häst på banan", dessutom var hon stor konkurrent till vårt eget ekipage… Min man tog hand om flickan som åkt ur sulkyn, jag bad banan ifråga att skjuta på starten, hjälpte tjejen att sela ut sin häst o få "sen defilering" Det är väl så vi alla ska göra i ponnytravet barn o ungdomar? Hjälpas åt och lära barnen/ungdomarna detsamma!!? Vi vuxna är förebilder, o löser problem, i MIN värld!!:) Paragrafryttare finns det gott om i alla fall… Väl mött till en härlig dag på vaggeryd i morgon, och behöver någon hjälp med något så finns vi, alla i JVP, glömd utrustning mm, säg bara till så finns det alltid nån som lånar ut!! :D
Lopp 1 kl 12.00
Lopp 2 kl 12.15
Lopp 3 kl 12.30
Lopp 4 kl 12.45
Lopp 5 kl 13.00
är korrekta starttider…..
~Sandra~
#59 Jag LOVAR att vi ska gå till botten med detta!!! HELA VÄGEN!
Har ju själv barn som tävlat i några år och flera på G, ska ju självklart INTE vara några som helst orättvisor, fel i reglerna eller fel på tillämpningsanvisningarna…och ponnyer som startar "för tidigt mellan loppen" till start!
Vi som var på repskapsmötet o domarrådet senast är väl ganska "uppdaterade" eller hur? :)
Varmt välkomna till oss på Vaggeryd, så ska vi försöka i möjligaste, mänskligaste, hästligaste mån att till punkt o pricka följa gällande bestämmelser!! :))))

#59 men då blir det en timme mellan lopp 1 och 5 vad är de att tjata om??
Ha nu en riktigt trevlig dag på Vaggeryd jag hoppas i alla fall att jag ska hinna se några lopp .
De är alltid trevligt att komma dit :D
I torsdags på Visby var det hästar som startade i lopp 1 och 4 , dock med ett kval innan lopp 4 , så 3 lopp emellan, likaså gick våran i lopp 4 och 7 o då var det även ett kval efter lopp 4.Men nu kollade jag inte tiden mellan loppen, men detta har jag varit med om på flera banor och ibland hinner det gå en timme och ibland inte, ser jag att det blir för tajt emellan så säger jag till i sekket o då har det brukat lösa sig med extrapaus eller nåt! Solen lyser på oss här i Vaggeryd idag!!! Vi gotlänningar lastade våra hästar redan 05.45 lördagmorgon och är inte hemma förren 01.15 inatt! Men vi har valt det själva att resa hit :)
Tack för en trevlig , men väldigt stressig dag på Vaggeryd! Hade lite tidkoll mellan lopp 2 och 6 och lopp 6 kom i mål kl. 13.45 trots stor försening i början av dagen med omstart direkt i lopp 1 o 2.Hästar som deltog i lopp 2 och 6 hade nog precis en timmas vila, trots borttagen paus efter lopp 4.
Sista loppet kördes 15.30 och det är snabbt jobbat med 13 lopp på 3½ timme!!
Men många kuskar behöver tänka på att inte köra/rida ända bort till utgången efter provstarten när man startar från 1140 med shettisarna. Blir svårt att hinna till sin distans i tid då.